ћ» ќЋј –”ƒ≈Ќ ќ «ЌјЌ»… ≤ Ќ≈«ЌјЌ»…
ћ. ‘. —лабошпнцький,
1991.
ƒва дес¤тил≥тт¤
в≥дсутност≥ в л≥тературному процес≥ республ≥ки, власне, ц≥лковитого
л≥тературного небутт¤ (його книжки було вилучено з б≥бл≥отек, твори не
друкувалис¤, ≥м'¤ не згадувалос¤),Чстрок
справд≥ великий. «а цей час виросло багато читач≥в, ¤к≥ н≥коли нав≥ть не чули
про ћиколу –уденка. ≤ вони т≥льки в≥дкривають його дл¤ себе, мабуть, дуже дивуючись неспод≥ваним зиізаіам ц≥Їњ
дол≥, в ¤к≥й, здавалос¤, тривалий час н≥що не в≥щувало таких складних перипет≥й.
ћикола –уденко
народивс¤ 1920 року в сел≥ ёр'≥вц≥ на Ћуганщин≥ ≥
зростав у шахтарському краю, ¤кий згодом оживе вс≥ма своњми реал≥¤ми в його
поез≥¤х. “ам зак≥нчив дес¤тир≥чку, п≥сл¤ чого вступив на ф≥лолог≥чний факультет
ињвського ун≥верситету. јле навчанн¤ перервалос¤ призовом до арм≥њ (студентом
в≥н пробув усього ¤кийсь м≥с¤ць). ѕот≥м Ч в≥йна, блокадний Ћен≥нград,
пораненн¤, довге (ц≥лий р≥к) л≥куванн¤ в шпитал≥, поверненн¤ на фронт ≥
демоб≥л≥зац≥¤ кап≥тана –уденка аж 1946-го. ѕрацював редактором у в≥дд≥л≥ поез≥њ
видавництва Ђ–ад¤нський письменникї а з 1947-го по 1950-й в≥н Ч головний
редактор журналу Ђƒн≥прої, водночас секретар парторган≥зац≥њ —п≥лки
письменник≥в ”крањни. ќдна за одною виход¤ть його поетичн≥ зб≥рки Ђ« походуї (1947), ЂЌезбориме
плем'¤ї, ЂЋен≥нградц≥ї (1948), Ђѕоез≥њї (1949), Ђћужн≥стьї,
Ђ—в≥тло глибиниї (1952), Ђѕереклик друз≥вї (1954). ≈нерг≥йно беретьс¤ в≥н ≥
до прози, встигаЇ видати два романи Ч Ђ¬≥тер в
обличч¤ї (1955) й Ђќстанню шаблюї
(1959), зб≥рку опов≥дань ≥ нарис≥в ЂЅ≥ла акац≥¤ї
(1962).
Ќаш≥ ≥деологи
зробили велику ставку на молодих письменник≥в, що, пройшовши фронти, дебютували
в л≥тератур≥ в перш≥ ж роки повоЇнн≥. ѓх протиставл¤ли ћ. –ильському, ё.
яновському, ≤. —енченку, за ¤кими т¤гнувс¤ неск≥нченний ланцюг ус¤ких ≥дейних
Ђпомилокї, що незр≥дка ставали об'Їктом уваги на
найвищому в республ≥ц≥ р≥вн≥. ƒосить сказати, що питанн¤ми л≥тератури особисто
займавс¤ Ђвеликий друг украњнських письменник≥вї секретар ÷ парт≥њ Ћазар агановнч, вир≥шуючи, кого друкувати, кого не друкувати,
кому видати ¤рлик на благонад≥йн≥сть, а кому не видавати. “ут Ћазар ћойсейович
у всьому насл≥дував Ђбатька вс≥х народ≥вї —тал≥на, перенос¤чи на ”крањну його
теор≥ю ≥ практику так званого Ђпарт≥йного кер≥вництва л≥тературоюї. ƒо вс≥х
смертних гр≥х≥в, ¤к≥ можна було ≥нкрим≥нувати рос≥йським письменникам, у наш≥й
республ≥ц≥ додававс¤ ще один Ч найстрашн≥ший Ч украњнський (≥ не будь-¤кий, а
неодм≥нно буржуазний) нац≥онал≥зм, що ним, на думку агановича
та його попл≥чник≥в, була заражена переважна б≥льш≥сть тутешн≥х поет≥в,
прозањк≥в, драматург≥в, критик≥в та й, зрештою, далеких од л≥тератури людей.
—ьогодн≥ вже просто важко й у¤вити тод≥шню
реальну д≥йсн≥сть, набагато страшн≥шу, ан≥ж в ќруеллов≥й
утоп≥њ У≤984Ф.
Ќа спец≥альному
пленум≥ —п≥лки письменник≥в засуджувалис¤ так зван≥ Ђнац≥онал≥стичн≥ збоченн¤ї
в творчост≥ пров≥дних л≥тератор≥в республ≥ки, вит¤гувалис¤ з них визнанн¤ своњх
гр≥х≥в ≥ ка¤тт¤. ≤ тут же на найвищих рег≥страх вихвал¤лис¤ твори письменник≥в
того призову, до ¤кого належав ћикола –уденко. ѓх називали ≥дейно й духовно
здоровим покол≥нн¤м, уособленн¤м усього творчого майбутт¤ нац≥ональноњ
≥нтел≥генц≥њ. ¬они, на думку тод≥шн≥х ≥деолог≥в республ≥ки, покликан≥ зам≥нити
в л≥тератур≥ тих, ¤к≥ вважалис¤ класиками нац≥онального письменства, але њх
давно треба списати з корабл¤ сучасност≥. «адл¤ об'Їктивност≥ варто нагадати, що
н≥хто тод≥ з покол≥нн¤ л≥тературних новобранц≥в ≥ще н≥чого видатного не
написав; ус≥ њхн≥ твори були б≥льш а чи менш обнад≥йливими
за¤вками на л≥тературне майбутнЇ неоф≥т≥в слова. ¬ контекст≥ багатьох тод≥шн≥х
виступ≥в часто з'¤вл¤лос¤ ≥м'¤ ћиколи –уденка. …ому, справд≥ пом≥тн≥й творч≥й
особистост≥ з-пом≥ж покол≥нн¤ вчорашн≥х фронтовик≥в, в≥дводилас¤ роль
незаперечного л≥дера. ¬ нього й абсолютно бездоганна в ус≥х розум≥нн¤х
б≥ограф≥¤ (виходець не з ¤коњсь там п≥дозр≥лоњ ≥нтел≥генц≥њ, а з≥ справжнього
роб≥тничого середовища, в≥н був в окопах блокадного Ћен≥нграда, мав т¤жке
пораненн¤), й поез≥¤, ¤ка виг≥дно вир≥зн¤лас¤ на довол≥ с≥рому тл≥ тих, кого
проголошували новою ≥ навдивовижу талановитою л≥тературною генерац≥Їю. ¬ цьому
розум≥нн≥ –уденка було вибрано справд≥ безпомильно. “ак творивс¤ тод≥ Ђтабель
про рангиї в л≥тератур≥. Ђ¬идатн≥ї, Ђвизначн≥ї, Ђв≥дом≥ї й Ђталановит≥ї
письменники призначалис¤ згори. « –уденком вийшла ситуац≥¤ майже ун≥кальна, бо
до л≥тературноњ ел≥ти висувалас¤ людина, ¤к це зовс≥м р≥дко бувало, таки беззаперечно
зд≥бна. ќтже, ≥м'¤ ћиколи –уденкаЧна ч≥льному м≥сц≥ вс≥х тогочасних критичних
обойм, у нього стаб≥льне соц≥альне становище, в≥н належить до л≥тературного
≥стебл≥шменту, добробут ≥ репутац≥¤ ¤кого активно обер≥гаЇтьс¤ там, де л≥тература
одержавлена й поставлена на службу правл¤ч≥й парт≥њ. ≤ ось неспод≥вано дл¤
багатьох ћикола –уденко полишаЇ ту Ђвагову категор≥юї в оф≥ц≥йн≥й л≥тературн≥й
≥Їрарх≥њ, а по де¤к≥м час≥ опин¤Їтьс¤ на становищ≥ дисидента. 1975 року його
виключають з≥ —п≥лки письменник≥в, 1977-го заарештовують. –етельно вива≠живши
на своњх терезах ус≥ гр≥хи п≥дсудного, ‘ем≥да Ђрозвинутого соц≥ал≥змуї, ан≥ на
мить не завагавшись, одм≥р¤ла йому с≥м л≥т в'¤зниц≥ ≥ п'¤тьЧзасланн¤ в районах
ѕ≥вноч≥. ўо ж в≥дбулос¤ за цей час ≥з ћиколою –уденком ≥ чим в≥н так розгн≥вив
владу?
јктивне
невдоволенн¤ викликало ≥ те, що в≥н писав, ≥ те, що робив. Ќав≥ть важко
сказати, що визначалос¤ ¤к б≥льший гр≥х письменника. ѕочнемо з другого, хоч
загалом л≥тературну роботу й повед≥нку ћиколи –уденка розмежовувати важко, бо
вони взаЇмопов'¤зан≥ ≥ вже з самого початку ш≥стдес¤тих рок≥в Ї лог≥чним
продовженн¤м одне одного. ќтже, сусп≥льство на той час ув≥йшло в смугу
пол≥тичноњ Ђв≥длигиї й суворо дозованоњ гласност≥. «аговорили про репрес≥њ в
роки культу —тал≥на, з'¤вилас¤ (але швидко й згасла) над≥¤ на переоц≥нку
ц≥нностей, ¤к≥ виконували роль нар≥жних камен≥в споруджуваного, ¤к тод≥ вс≥м
в≥рилос¤, храму комун≥зму. “епер можна все те назвати невдалою репетиц≥Їю
перебудови.
—еред тод≥шн≥х
твор≥в ћиколи –уденка Ї один, ¤кий видаЇтьс¤ мен≥ прикметним у багатьох
розум≥нн¤х. ¬≥н ув≥йшов до книги прози ЂЅ≥ла акац≥¤ї п≥д назвою Ђ—л≥дами
косм≥чноњ катастрофиї. ∆анр його визначено ¤к г≥потеза письменника. “ут –уденко
виступав у зовс≥м новому й неспод≥ваному дл¤ читача творчому амплуа. як в≥домо,
ще наприк≥нц≥ XVI стол≥тт¤ н≥мецький астроном …оганн еплер
звернув увагу на те, що в —он¤чн≥й систем≥ не вистачаЇ планети, ¤ка повинна
бути пом≥ж орб≥тами ћарса та ёп≥тера. ѕот≥м висловлювалос¤ багато м≥ркувань про
цю загадку, вчен≥ р≥зних крањн по-р≥зному по¤снювали обставини загибел≥
планети, ¤ку назвали ‘аетоном (а про те, що вона таки реально ≥снувала, св≥дчили
численн≥ астероњди). –уденко знайомить читача з ус≥ма г≥потезами, ориг≥нальне
коментуЇ њх, п≥д≠водить читача до думки, що на т≥й планет≥ могла ≥снувати
могутн¤ цив≥л≥зац≥¤ ще тод≥, коли на «емл≥ т≥льки зароджувалос¤ житт¤. як на
гадку письменника, ‘аетон перестав ≥снувати не через ¤к≥сь зовн≥шн≥ сили. ¬≥н
пропонуЇ читачев≥ звернутис¤ до сумного досв≥ду з ≥стор≥њ людстваЧдо ’≥рос≥ми й
Ќагасак≥. „и не в≥дбулос¤ тод≥ на т≥й далек≥й планет≥ щось аналог≥чне?
Ђ¬ тому, що
людський мозок здатний на все, досв≥д ≥стор≥њ не дозвол¤Ї сумн≥ватис¤. Ћюдина
може створити все, кр≥м земноњ кул≥, на ¤к≥й вона живе. Ћюдина може зруйнувати
все, що п≥ддаЇтьс¤ руйнуванню. ≤ коли в принцип≥ можна зруйнувати
планетуЧлюдський мозок з ¤кимись в≥дхиленн¤ми в≥д норми здатний ≥ на це. ЌемаЇ жодного
предмета, ¤кий вона не могла б зруйнувати ≥ ще н≥коли не руйнувала Ч або з
метою створенн¤, або з метою знищенн¤ї,Ч ¤к мен≥ здаЇтьс¤, ц≥лком резонно пише
–уденко. ÷е дуже прикметн≥ слова, бо автор керувавс¤ не т≥льки нам≥рами
ознайомити читача з≥ своЇю г≥потезою про те, чому ≥ ¤к загинув загадковий
‘аетон (згодом в≥н повернетьс¤ до цього ж матер≥алу. написавши ц≥кавий
фантастичний роман Ђ„ар≥вний бумерангї). « ус≥Їњ своЇњ г≥потетичноњ ≥стор≥њ
автор виводить абсолютно реальний, загострено пол≥тичний зм≥ст. «гадаймо саму
атмосферу тих л≥т, активну конфронтац≥ю пол≥тичних табор≥в у св≥т≥, њхнЇ
непримиренне протисто¤нн¤ один одному ≥ страх≥тливу атомну зброю, незл≥ченна
к≥льк≥сть ¤коњ вже була нагромаджена арсеналами державЧл≥дер≥в р≥зних
пол≥тичних систем. „им це загрожуЇ наш≥й планет≥, ¤кщо вони вт¤гнутьс¤ у
воЇнний конфл≥кт? ѓњ може чекати траг≥чна дол¤ ‘аетона. ЂЌастав час, коли кожен
мешканець «емл≥ зобов'¤заний навчитис¤ одночасно в≥дчувати себе мешканцем
—он¤чноњ системи, мешканцем √алактики. “реба нам усв≥домити, що пол≥тичн≥
конфл≥кти не сл≥дЧта й неможливо! Ч поширювати на ≥нш≥ св≥ти. јдже так≥ спроби
можуть призвести до загибел≥ не т≥льки земне людство, але й порушити х≥д
розвитку житт¤ на ≥нших планетахї. ≤ у зв'¤зку з цим –уденко закликав до створенн¤
суворих закон≥в м≥жнародного косм≥чного права. ј одним ≥з найперших пункт≥в у
ньому письменник пропонував питанн¤ ¤дерноњ зброњ, називаючи найпершими
злочинц¤ми тих, хто не хоче раз ≥ назавжди пок≥нчити з нею. ѕонад тридц¤ть
рок≥в тому писалис¤ т≥ слова, але й на сьогодн≥ ан≥трохи не пригасла њхн¤
актуаль≠н≥сть.
” сферу ≥нтерес≥в
ћиколи –уденка вв≥йшла й пол≥теконом≥¤. ≤, ¤к людина наполеглива й
ц≥леспр¤мована, що завжди хоче д≥йти до сут≥ незрозум≥лого йому ¤вища, в≥н
почав глибоко вивчати де¤к≥ економ≥чн≥ парадокси ≥снуванн¤ нашого сусп≥льства.
—–—– маЇ незр≥вн¤нну н≥ з ¤кою ≥ншою крањною св≥ту к≥льк≥сть гектар≥в орноњ
земл≥. ÷е важко нав≥ть у¤вити: дв≥ третини вс≥х св≥тових чорнозем≥в Ч у нас!
«а п≥драхунками
письменника, така площа за умов ефективного на н≥й господарюванн¤ легко могла б
про≠годувати понад п≥втора м≥ль¤рда людей. ј в наш≥й крањн≥ час од часу
з'¤вл¤Їтьс¤ на обр≥њ страх≥тливий привид голоду. ќт же справд≥ незбагненне дл¤
розум≥нн¤ ¤вище, ¤кщо його по¤снювати загальноприйн¤тими в табор≥ соц≥ал≥зму
доктринами, в ¤ких економ≥чного глузду набагато менше, ан≥ж ≥деолог≥чних
спекул¤ц≥й ≥ вс¤ких соц≥офрен≥чннх постулат≥в.
” цей час ћикола
–уденко пише низку лист≥в до ÷ ѕ”, в ¤ких анал≥зуЇ сумн≥вн≥ дос¤гненн¤
соц≥ал≥зму в р≥зних сферах житт¤. ќдне слово, комун≥ст скориставс¤ гарантованим
йому парт≥йним статутом правом. як зреагували на це функц≥онери високоњ
≥нстанц≥њ? ўе позавчора загалом благополучний л≥тератор негайно ж був
переведений у ранг неблагонад≥йних. …ого перестають друкувати, виключають ≥з
парт≥њ. ѕерший арешт, п≥сл¤ ¤кого в≥н ще вийшов на волю, але по ¤к≥мсь час≥
письменника запроторюють до психоневролог≥чноњ кл≥н≥ки на так звану
псих≥атричну експертизу. ƒобрий друг письменника ≥ сподвижник по правозахисн≥й
боротьб≥ генерал ѕетро √ригоренко писав у передмов≥ до книжки поез≥й
Ђѕрозр≥нн¤ї, що побачила св≥т в американському видавництв≥ Ђ—молоскипї 1978
року: Ђ¬елич –уденк≥вського подвигу важко
переоц≥нити. “≥льки той, хто не знаЇ умов рад¤нського житт¤, не здивуЇтьс¤ з
того, що людина, ¤ка дос¤гла таких рад¤нсько-чиновних вершин, могла не зупинитись
перед карколомним стрибком униз. —каж≥ть перес≥чн≥й рад¤нськ≥й людин≥, що член
ѕ–—, пол≥трук в часи останньоњ в≥йни, в≥домий украњнський поет ≥ прозањк,
головний редактор журналу Ђƒн≥прої, секретар парт≥йноњ орган≥зац≥њ —п≥лки
письменник≥в ”крањни добров≥льно знехтував цим ус≥м, став у конфл≥ктну позиц≥ю
до ÷ ѕ” у загальнодержавних питанн¤х, ¤к≥ безпосередньо його не торкались,
пот≥м вступив до ћ≥жнародноњ јмн≥ст≥њ ≥ утворив ”крањнську √рупу —при¤нн¤
виконанню ’ельс≥нкських угод, твердо знаючи, що це може ск≥нчитис¤ лише тюрмою,
≥ та перес≥чна людина вам не пов≥рить. ј коли додати, що стрибок з т≥Їњ
височини робитьс¤ у зр≥лому в≥ц≥, то це вигл¤даЇ ще незрозум≥л≥шим.
јле сам факт люди сприймуть. ј от чи багато з них зрозум≥ють, ¤ких душевних сил
потребуЇ людина зр≥лого в≥ку, щоб зробити такий крок?..ї
“ой крок був
п≥дготовлений самою духовною еволюц≥Їю письменника, його кардинальною
переоц≥нкою ц≥нностей. —в≥дченн¤ њњЧ≥ тод≥ написан≥ Ђ≈коном≥чн≥ монологиї, ≥
досл≥дженн¤ Ђ—л≥дами косм≥чноњ катастрофиї, ≥ фантастичний роман Ђ„ар≥вний
бумерангї, ≥ численн≥ поез≥њ. ÷е вже був зовс≥м ≥нший ћикола –уденко, багато в
чому не схожий на того, ¤кий прийшов п≥сл¤ в≥йни в нашу л≥тературу. “од≥,
наприк≥нц≥ ш≥стдес¤тих, в≥н набагато випередив св≥й час, виразно побачив т≥
проблеми, ¤ких не бачили чи не хот≥ли бачити ≥нш≥. “од≥ в≥н уже мислив на р≥вн≥
≥нтелектуальних Ђпартитурї дев'¤ностих рок≥в. –уденко застер≥гав од сл≥поњ в≥ри
в ћарксов≥ економ≥чн≥ догми, полем≥зував з його положенн¤м про додаткову
варт≥сть ¤к продукт соц≥ально-економ≥чноњ формац≥њ. ƒодаткова варт≥сть, на
думку письменника,Чодин ≥з косм≥чних закон≥в, у ¤кому вир≥шальна роль
в≥дводитьс¤ не класам ≥ засобам виробництва, а фотосинтезу й гумусу. ¬≥н
виокремлював ц≥лу групу б≥олог≥чних основ ≥снуванн¤ будь-¤кого сусп≥льства,
закликав зн¤ти ≥деолог≥чн≥ шори з очей, тобто проголошував примат б≥олог≥њ над
пол≥тикою. —ьогодн≥ сусп≥льство набагато б≥льше дозр≥ло дл¤ сприйн¤тт¤Ч чи
нав≥ть прийн¤тт¤ Ч таких концепц≥й. “од≥ ж це звучало нечуваною Їрессю, замахом
на сам≥ основи так званоњ соц≥ал≥стичноњ цив≥л≥зац≥њ. ÷≥лком лог≥чно Їретик≥в
тод≥ чекали анафема й —трашний суд.
ѕ≥зн≥ше, 1988
року, в опубл≥кован≥й у ƒетройт≥ публ≥цистичн≥й книжц≥ ЂЎл¤х до хаосуї –уденко
повернетьс¤ думкою до тих дн≥в, а також по¤снить ус≥ мотиви своЇњ повед≥нки й
еп≥стол¤рноњ д≥¤льност≥ (адже писати до ÷ ѕ” в≥н почав ще з самого початку
ш≥стдес¤≠тих). јнал≥зуючи ћарксове економ≥чне вченн¤ й реальну економ≥чну
д≥йсн≥сть в —–—–, в≥н зрозум≥в: держава приречена на зубож≥нн¤, воно
запрограмоване в сам≥й њњ сут≥. ¬ласне, побачив наперед те, про що ми сьогодн≥
нарешт≥ в≥дверто говоримо: стагнац≥¤, хаос, криза всього на вс≥х р≥вн¤х.
ўе в Ђ≈коном≥чних
монологахї –уденко, пишучи про новочасне кр≥посне право в рад¤нському сел≥,
звертав увагу на м≥зерно низьку продуктивн≥сть прац≥ в колгоспах ≥ радгоспах.
ѕрац¤ на чуж≥й земл≥ (хоч наш≥ ≥деоло≠ги й ≥менували њњ загальноколективною,
народною) завжди приречена бути непродуктивною, всупереч найоптим≥стичн≥шим
твердженн¤м класик≥в марксизму-лен≥н≥зму. ÷≥кава законом≥рн≥сть: ¤к в≥домо,
присадибн≥ д≥л¤нки складають у наш≥й крањн≥ всього лиш два проценти в≥д
загальноњ к≥лькост≥ орноњ земл≥, але саме на них виробл¤Їтьс¤ понад сорок процент≥в
молока, м'¤са, ¤Їць, картопл≥ та ≥ншоњ с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ.
≤Чвиробл¤Їтьс¤ у в≥льний в≥д так званоњ основноњ роботи на колгоспному пол≥
час. Ќевже не самоочевидна безглузд≥сть ус≥Їњ колгоспно-радгоспноњ системи? „и
Ї хоч ¤к≥ п≥дстави мр≥¤ти про виконанн¤ продовольчоњ програми за умов њњ
≥снуванн¤? ≈коном≥ст ≥ публ≥цист –уденко застер≥гав: ¤кщо на сел≥ не буде
н≥¤ких зм≥н, почнетьс¤ голод.
Ђя досл≥див цю
невблаганну законом≥рн≥сть давноЧ понад чверть стол≥тт¤ тому. ≤ще рад¤нськ≥
гастрономи були заповнен≥ не лише Ђдарами мор¤їЧна в≥тринах височ≥ли апетитн≥
гори ковбас, ок≥ст≥в, зельц≥в
тощо. “а ¤ вважав своњм громад¤нським обов'¤зком писати в ÷ про згубну небезпеку,
що насуваЇтьс¤ з найближчих дес¤тил≥ть. ќбрав дл¤ себе г≥рку роль рад¤нськоњ ассандри. ћене л¤кало не ст≥льки пад≥нн¤ ≥мпер≥њ, що
демагог≥чно називаЇ себе союзом, ск≥льки трагед≥њ м≥льйон≥в людей. Ѕо, на жаль,
≥мпер≥њ падають не так, ¤к, скаж≥мо, валитьс¤ скирта соломи. „асом вона,
≥мпер≥¤, своњм пад≥нн¤м кал≥чить ≥ винищуЇ ц≥л≥ покол≥нн¤ї.
ƒо реч≥, дл¤
написанн¤ Ђ≈коном≥чних монолог≥вї –уденко не т≥льки перегорнув гору спец≥альноњ
л≥тератури, починаючи в≥д англ≥йц¤ ј. —м≥та й
француза ‘. ене, з ¤ких, власне, й починалос¤
протисто¤нн¤ р≥зних економ≥чних теор≥й, не т≥льки ретельно вивчав стан справ у
наш≥й економ≥ц≥. ¬≥н консультувавс¤ з багатьма спец≥ал≥стами, не контуженими
≥деолог≥чними доктринами. Ѕули тод≥ в нього й зустр≥ч≥ з академ≥ком ј. —ахаровим, ¤кий п≥дтримав висновки письменника про
поширенн¤ на економ≥ку закону збереженн¤ й перетворенн¤ енерг≥њ.
—≥мдес¤т≥ роки Ч
пер≥од ≥нтенсивного переосмисленн¤ ћиколою –уденком ≥ свого житт¤ (ЂЌе шкодую,
н≥, що був марксистом Ч я в житт≥ шукав новоњ в≥ри...ї.Ч напише в≥н у вступ≥ до
поеми Ђ’рестї), та й ≥стор≥њ украњнського народу п≥сл¤ 1917 року. ќдним ≥з
п≥дсумк≥в цього переосмисленн¤ стала поема Ђ’рестї, що була написана на початку
1976-го в психоневролог≥чному госп≥тал≥. куди письменника загнали, намагаючись
довести, що вс≥ його ≥дењ Ч ма¤чн¤ людини несповна розуму.
” Ђ’рест≥ї в
голодне й уже нап≥вмертве украњнське село тридц¤ть третього року прињхав
ком≥сарЧЂзал≥зний б≥льшовикї ћирон. ¬≥н стаЇ самовидцем страшноњ картини, в
¤к≥й переплелис¤ й агон≥¤ людей, ≥ кан≥бал≥зм, ≥ воланн¤ голодних д≥тей, ≥
фарисейство властей (голова колгоспу, наприклад, патетично виголошуЇ: Ђ…демо
звит¤жно, переможноЧЌемов гроза ≥дем. як перевиховать не можна Ч ” землю покладем.
≤ нам в≥д того, скажем пр¤мо, «а вухом не свербить.
”с≥х хохл≥в до Сдноњ ¤миЧЅудем,
будем бить!..ї). Ђ«ал≥зний
б≥льшовикї раптом стаЇ св≥дком ¤скравоњ м≥стери, що ¤вл¤Їтьс¤ перед його визором ¤к неспод≥ван≥ галюцинац≥њ: д≥вка з пирогами, ст≥л,
що аж угинаЇтьс¤ в≥д страв, усм≥хнен≥ люди, неск≥нченним потоком, ¤к з фонтана,
тече гор≥лка...
Ќ≥, ви¤вл¤Їтьс¤,
це не мана. ÷е все справд≥ в≥дбуваЇтьс¤ перед ћироновими очима в украњнському
сел≥. ≤ вс¤ та картина маЇ глибоке ≥деолог≥чне навантаженн¤. ап≥тал≥стичний
«ах≥д, бачте, шален≥Ї: Ђ”крањна конаЇ з голоду!ї ј тут у в≥дпов≥дь на так≥
пол≥тичн≥ диверс≥њ готуЇтьс¤ в≥дпов≥дь: н≥, ”крањна живе й процв≥таЇ в щаст≥ й
достатку. « урщини навезено людей та продукт≥в, ≥ в
украњнському сел≥ зн≥маЇтьс¤ к≥ноф≥льм на задану тему, щоб показати його панам
≥мпер≥ал≥стам, ¤к≥ на власн≥ оч≥ побачать: ус≥ розмови про голод Ч неправда. ≤
переконаютьс¤ в тому, наск≥льки брехлива њхн¤ пропаганда, ¤ка зводить так≥
зл≥сн≥ наклепи на рањну –ад. ўе понад п'¤ть з половиною дес¤тил≥ть п≥сл¤ того
небувалого в ≥стор≥њ украњнського народу голоду рад¤нськ≥ ≥стор≥ографи з
неп≥дробним обуренн¤м доводили всьому св≥ту: н≥¤кого голоду в зазначений пер≥од
у республ≥ц≥ не було. ј тут його реальн≥сть намагаЇтьс¤ ствердити ћикола
–уденко. ≤Ч коли, де? ѕеребуваючи в психоневролог≥чному в≥дд≥ленн≥. “ак, поет
мав ус≥ шанси потвердити припущенн¤, що в нього не все гаразд ≥з псих≥кою ≥
накликати соб≥ д≥агноз, ¤кий ставл¤ть люд¤м, що потрапили в страшний полон
ман≥акальних ≥дей.
ј тут ще в епоху
пануванн¤ атењстичного мракоб≥сс¤ в поем≥ з'¤вл¤Їтьс¤ ’ристос! ≤ говорить
Ђзал≥зному б≥льшовиков≥ї:
Ќевже
ти не пом≥тив,
ўо
т≥льки ЅогЧ
÷е
справжн≥й комун≥ст?..
ј
люди Ч д≥ти,
Ќерозумн≥
д≥ти,
як≥
шанують слово не за зм≥ст,
ј за
його звучанн¤ ефемерне.
÷е
слово мертве спритний —атана
¬
народу викраде ≥ так поверне,
ўо в
ньому ≥стини н≥хто не взна...
’ристос (у поем≥
в≥н Ч з кобзою) закликаЇ ћирона нести важкий хрест дол≥ через ”крањну. ≤ йдуть
вони, двоЇ, серед хрест≥в, могил ≥ гроб≥в, ≥дуть землею, ¤ка вродила ст≥льки
св≥жих цвинтар≥в. «чорн≥в безмежно Ђблакнтно-колосковий
св≥тї, здаЇтьс¤, гр¤де јпокал≥псис. ј пот≥м дл¤ подорожн≥х
розкриваЇ своњ зал≥зн≥ об≥йми районна установа в≥дпов≥дного призначенн¤, що
виловлюЇ вс≥х Ђворог≥в народуї. ≤ н≥хто не йме там в≥ри Ђзал≥зному б≥льшовикуї
ћиронов≥, ¤кий, бачте, за вмить виплодженою
спец≥ал≥стами установи верс≥Їю, здобув соб≥ з≥рку, вбивши ком≥сара. ѕочинаютьс¤
тортури пекла. створеного тут, на цьому св≥т≥, на земл≥...
“ут роз≥пнуть на
хрест≥ ’риста. заженуть йому в долон≥ ≥ржав≥ цв¤хи, зв≥дси поведуть обох на
страту, пор¤тунку њм не буде. ј з високих державних трибун лунають добре
поставлен≥ голоси ситих людей, ¤к≥ намагаютьс¤ переконати св≥т у тому, що
д≥аграма благополучч¤ рад¤нського народу росте все вгору та вгору, що нам не
треба н≥¤коњ допомоги н≥ в≥д кого. ≤ вона таки справд≥ н≥зв≥дки н≥ в≥д кого не
прийде, пристрасно наголошуЇ поет,Чзаокеанське зерно не вр¤туЇ нас, бо наша
Ђземл¤ вмираї (≥ тут виразно вчуваЇтьс¤ голос автора
Ђ≈коном≥чних монолог≥вї, ¤кий виклав усе те в струнких наукових формулах);
–уденко звертаЇтьс¤ до вс≥х нас:
ƒумайте!..
¬ам
пора.
„и ж варто казати,
що й сьогодн≥, через п≥втора дес¤тил≥тт¤ п≥сл¤ написанн¤ поеми, вона ан≥трохи
не втратила в актуальност≥ того ≥мперативу, бо багато з нас нин≥ вс≥ над≥њ
пор¤тунку ”крањни покладаЇ на д≥аспору, ждучи в≥д нењ чуда. ƒ≥аспора може
зробити дл¤ нас дуже багато, але не все. ÷е зрозум≥Ї читач ≥з публ≥цистичноњ
книжки –уденка ЂЎл¤х до хаосуї, в ¤к≥й пор¤д ≥з д≥агнозом соц≥ального захворюванн¤
нашого сусп≥льства подаЇтьс¤ ≥ свого роду ≥стор≥¤ хвороби украњнського
чорнозему, хоча ц≥лком зрозум≥ло, що не дл¤ донесенн¤ такоњ Ч публ≥цистичне
оголеноњ Ч думки писалас¤ поема Ђ’рестї. ÷еЧзовс≥м не поетичний коментар до
Ђ≈коном≥чних монолог≥вї, ¤к ≥ Ђмонологиї Ч не економ≥чн≥ коментар≥ до поеми.
ћожна в цьому раз≥ говорити про перегук мотив≥в, про фактичний матер≥ал,
Ђперекладенийї мовою принципово не схожих м≥ж собою жанр≥в. ј знайомство з
ус≥ма ними допомагаЇ глибшому розум≥нню ≥ поеми, ≥ Ђмонолог≥вї, бо збагачуЇ в
кожному випадку читацьку рецепц≥ю.
¬ еп≥чно розлогому
русл≥ поеми вм≥стилис¤ р≥зн≥ часи, хоч головний под≥Ївий
≥ кульм≥нац≥йний момент њњ ч≥тко задокументовано 33-м роком, ум≥стивс¤ широкий
≥сторичний прост≥р, окинутий духовним погл¤дом поета,
≥ безл≥ч конкретних доль, з ¤ких складаЇтьс¤ багато≠страждальна дол¤ всього
народу. ¬ силовому пол≥ твору Ч драма ≥дей, тотальна погуба, запрограмована в
практичн≥й реал≥зац≥њ Ђнайпередов≥шого ≥ Їдино правильного вченн¤ї, в ≥м'¤
торжества ¤кого винищувавс¤ народ, ≥ от важлива переоц≥нка ц≥нностей, що њњ
переживаЇ на очах читача Ђзал≥зний б≥льшовикї, ком≥сар ћирон, ¤кий њхав на село
виривати куркульський осот, Ђўоб сонце стал≥нське наш край ќс¤¤ло з висот..ї
рапкою п≥сл¤
бол≥сного прозр≥нн¤ ћирона ≥ його хресного ходу по голодн≥й вкрањнськ≥й земл≥
стала кул¤, випущена Ђб≥бл≥йним «в≥ромї з тоњ районноњ установи, ¤ка виловлюЇ
вс≥х, хто њй чомусь не подобаЇтьс¤, ≥ нищить њх, недонищених
у громад¤нськ≥й в≥йн≥, недобитих голодом. ќтак≥ стор≥нки нашоњ ≥стор≥њ XX
стол≥тт¤, репресованоњ сл≥дом за репресованими
в той час людьми.
≤деологи
звинуватили ћиколу –уденка, ¤к в≥н сам згадуЇ, в метаф≥зичност≥
св≥тогл¤ду й Ђгрубих помилках у поетичн≥й творчост≥ї (!). “ой пол≥тичний
д≥агноз ≥ став початком його страдницькоњ дороги в неволю й кр≥зь неволю. 5
лютого 1977 року п≥сл¤ арешту кер≥вника ”крањнськоњ громадськоњ групи спри¤нн¤
виконанню ’ельс≥нкських угод ћиколи –уденка ќлесь Ѕердник писав до м≥жнародного
ѕен-клубу й ус≥х л≥тератор≥в св≥ту: ЂЋюдина, ¤кою могла б пишатис¤ будь-¤ка
цив≥л≥зована крањна, ув'¤знена! ¬чинивши цей злочин, гонител≥ поета-ф≥лософа
за¤вили про свою сол≥дарн≥сть ≥з мучител¤ми ƒжордано, √ипатњњ.
яна √уса. —ервета, √ал≥ле¤, з убивц¤ми јрх≥меда ≥ ѕ≥фагора...ї
” таборах ћикола
–уденко теж писав. ” нього забирали рукописи, йому погрожували, а в≥н Ч
працював. ќдин за одним народжувалис¤ в≥рш≥, створено к≥лька поем. «а час його
перебуванн¤ на п≥вн≥чних Ђкурортахї вийшло к≥лька поетичних зб≥рок –уденка в
јмериц≥,Ч в них в≥н постав перед читачем справд≥ на повен зр≥ст. јдже тепер у
його тексти не втручалис¤ редакторськ≥ ножиц≥, не гул¤в по них червоний
цензорський ол≥вець.
”же перебуваючи на
засланн≥, –уденко став писати на ≥м'¤ ћ. —. √орбачова, застер≥гаючи: держава
йде до краху. ¬≥н називав усе своњми ≥менами: Ђ...¤кщо парт≥¤ й надал≥
в≥дбиратиме хл≥б у сел¤нства, ¤кщо вона не поверне сел¤нам державну землю, ≥з
¤коњ вже висмоктано життЇву сон¤чну енерг≥ю,Ч початок
третього тис¤чол≥тт¤ н≥ йому, √орбачову, н≥ народам велетенськоњ ≥мпер≥њ не
в≥щуЇ н≥чого доброгої. јле в≥дпов≥д≥ на це ћикола –уденко не одержав.
ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤
терм≥ну засланн¤ поет чекав ще, доки мине строк ув'¤зненн¤ дружини (њњ було засуджено
за збер≥ганн¤ й поширенн¤ рукопис≥в ћиколи –уденка, тобто за те, що вона була
справд≥ в≥рною ≥ в≥дданою своЇму чолов≥ков≥ дружиною). ѕот≥м вони разом
вињхали, ¤к пов≥домл¤лос¤ в оф≥ц≥йних документах, на л≥куванн¤ до —Ўј.
Ќещодавно президентським указом украњнському письменников≥ повернуто рад¤нське
громад¤нство. ѕ≥сл¤ тринадц¤тир≥чноњ перерви в≥н прилет≥в до иЇва на фестиваль
поез≥њ Ђ«олотий гом≥нї. …ого поновлено в —п≥лц≥ письменник≥в ”крањни. ћикола
–уденко зробив виб≥р: в≥н лишаЇтьс¤ на ”крањн≥, вдома...
¬ одному з в≥рш≥в,
надрукованих у зб≥рц≥ Ђѕрозр≥нн¤ї, в≥н ось так суворо в≥дгукуЇтьс¤ про свою
ранню поетичну творч≥сть:
ƒовго
¤ виходив ≥з в≥йни,
ѕробивав
духовне скам'¤н≥нн¤.
¬≥рш≥
давн≥х л≥т...
ј де
ж вони?
Ѕракувало
щирост≥ й ум≥нн¤.
«вичайно, ранн≥й
–уденко не мав н≥¤ких шанс≥в лишитис¤ в л≥тератур≥, бо його поез≥¤, несучи в
соб≥ певн≥ ≥ндив≥дуальн≥ прикмети, все ж у багатьох моментах була схожа на
тод≥шню л≥тературу. ¬ п≥сл¤мов≥ до його книжки Ђѕрозр≥нн¤ї украњнський поет ≥
критик ≥з ћюнхена ≤гор ачуровський проанал≥зував
л≥рику ћиколи –уденка в контекст≥ вс≥Їњ нашоњ поез≥њ ≥ висловив справд≥ ц≥кав≥
спостереженн¤. ¬≥н пише, що ћикола –уденко пройшов шл¤х в≥д соцреал≥зму до
поез≥њ (до реч≥, це ж, за словами критика, характерно й дл¤ Ћеон≥да ѕервомайського,
й дл¤ √ригор≥¤ “ютюнника-старшого, ¤кий теж п≥дн¤вс¤ в≥д соцреал≥стичних
схем до вершин художньоњ прози). ѕоетична ≥ндив≥дуальн≥сть у часи по¤ви –уденка
в л≥тератур≥ не мала вир≥шального значенн¤ дл¤ творчоњ дол≥ письменника.
Ђ–уденко вступав у л≥тературу тод≥, коли рад¤нськ≥ л≥тератори, з вол≥
парт≥њ та особисто
—тал≥на, б≥льше в≥др≥зн¤лис¤ зач≥с≠ками, убранн¤м, ≥коностасами орден≥в, ан≥ж
творчим обличч¤м. ажучи ф≥гурально: тод≥ кожен, щоб не потрапити п≥д н≥ж,
мусив сп≥вати контратенором. “ож нема н≥чого дивного,
що поетичний дебют ћиколи –уденка не був ¤скравим: чей
же в украњнськ≥й поез≥њ прот¤гом тридц¤тьох рок≥в не було ¤скравих дебют≥вї,Ч
пише ≤. ачуровський, називаючи вин¤тками т≥льки
книги Ђ“равиї (1927) ¬. ћисика, Ђѕерший гр≥мї ќ. ¬еретенченка
(видану напередодн≥ в≥йни) ≥ Ђѕром≥нн¤ земл≥ї (1957) Ћ≥ни остенко. ƒо названих
критиком вин¤тк≥в можна долучити ще к≥лька ≥мен, але не погодитис¤ з ним не
можна. Ѕарабани пафосу, ¤кими так пишалис¤ де¤к≥ наш≥ автори, глушили в
украњнськ≥й поез≥њ поодинок≥ жив≥ голоси, а художньо мертве слово видавалос¤ за
живе й повнокровне.
јле вже в
п'¤тдес¤т≥ роки в л≥риц≥ ћиколи –уденка з'¤вл¤ютьс¤ теми й мотиви, зовс≥м не
характерн≥ дл¤ тод≥шнього соцреал≥стичного пафосу
нашоњ л≥тератури. “ут багато влучних портретних зарисовок, точно побачених
картин реальноњ д≥йсност≥, немаЇ оф≥ц≥озноњ казенщини, справд≥ щире, не
форсоване почутт¤. ¬≥дчутно також, що в≥н добре розум≥в хрон≥чну хворобу
украњнськогоЧта, зрештою, не т≥льки украњнського, а всього так званого
рад¤нськогоЧписьменства. ќсь один ≥з прикметних у цьому розум≥нн≥ його в≥рш≥в:
я
знав поет≥в, що колись без м≥ри
Ѕули
в≥дважн≥ в пошуках своњх.
“¤жка
трагед≥¤ сл≥поњ в≥ри
—пустошила
≥ скам'¤нила њх.
« них
кожен був стократ багатший духом,
Ќ≥ж
той, хто оди њхн≥ в≥дзначав,
ƒо
сл≥в чињх ми припадали вухом,
ј в≥н
всю велич лиш в соб≥ вбачав.
я
знав поет≥в...
“ак,
вони вже сив≥,
ѓм
важче схаменутись, н≥ж мен≥.
≤
все, чим ≥нш≥ на земл≥ щаслив≥,
ѕройшло
повз них, ¤к в летарг≥чн≥м сн≥.
ѕройшло,
спливло, немов весн¤н≥ води,
Ќ≥чого
не лишивши њм в житт≥,
’≥ба
лиш мертв≥, зачерств≥л≥ оди
“а
бр¤зкальц¤ на груд¤х золот≥.
Ќеоднозначн≥
почутт¤ охоплюють поета при думц≥ про цих колег, на ≥мена ¤ких глузливо
всм≥хаютьс¤ люди. Ќайперша реакц≥¤, звичайно ж, осуд, але вона ж Ч ≥ найповерхов≥ша. ј поет з поверховою реакц≥Їю Ч то уже не
зовс≥м ≥ поет. ћикола –уденко належить до зовс≥м ≥нших митц≥в, бо в нього
набагато складн≥ша духовна й етична Ђконституц≥¤ї.
¬≥рш Уя знав
поет≥вФ зак≥нчуЇтьс¤ так:
’оч
лаври вам належать не по праву
ƒалеку
вашу молод≥сть люблю.
я м≥г
би дати вам дов≥чну славу,
якби
вона приходила з жалю.
”же в т≥ роки в
його поез≥њ виразно простежуЇтьс¤ на противагу оф≥ц≥йно диктован≥й зовс≥м ≥нша
система соц≥ально-етичних координат ≥ моральних ц≥нностей. ƒосить згадати
триптих Ђћатиї, чимось ледь уловимим суголосний —имоненков≥й
Ђƒум≥ про щаст¤ї, де також з полем≥чною гостротою ставитьс¤ питанн¤ про вищ≥
ц≥нност≥ нашого житт¤, про зацькован≥сть простоњ людини, загнаноњ в ¤рмо т¤жкоњ
прац≥, на ¤к≥й ≥ тримаютьс¤ статки не њњ, а багатьох ≥нших Ч благополучних,
охочих до повчань, щедрих на демагог≥чн≥ словеса Ч ≥ндив≥д≥в нашого
сусп≥льства. ÷ей в≥рш Ч не т≥льки монументальна фреска, на ¤к≥й виразними
емоц≥йними кольорами в≥дтворено людину, що тримаЇ в своњх натруджених руках
увесь св≥т, а й водночас Ч своЇр≥дний розтин нашого сусп≥льства з його аж
вельми ориг≥нальним розпод≥лом прац≥, де б≥л¤ п≥дн≥жж¤ п≥рам≥ди стоњть
виснажена експлуатац≥Їю сел¤нська мати, а на њњ вершин≥Ч ≥деолог≥чн≥ пастир≥ й новочасн≥
ур¤дники. Ђ¬они ростуть, мов л≥сова травиц¤, Ќемов пир≥й у житньому р¤дку: —то
обл≥ковц≥в на твою правицю, Ќа кожен палець Ч по кер≥внику...ї
Ќаше оф≥ц≥йне
мистецтво творило пейзанськ≥ м≥фи про просту с≥льську людину, з численних соцреал≥стичних пасторалей вимальовувалис¤ щаслив≥
колгоспники на мальовничих колгоспних просторах, з усв≥домленн¤м духовноњ
необх≥дност≥ своЇњ звит¤жноњ прац≥. ј тут Ч зовс≥м ≥нша реальн≥сть:
Ѕригадири
щоранку обход¤ть двори,
Ћиш в
нед≥лю Ї вол¤ городець скопати.
“рактори...
”правл≥нн¤...
ƒиректори...
ј
годуютьс¤ люди з твоЇњ лопати.
ƒесь
вимахують крани високих споруд,
“и ж
заснеш восени при нетоплен≥й печ≥.
≤
стотис¤чний хор осп≥ваЇ тв≥й труд,
“а
н≥хто не п≥ддасть тоб≥ клунок на плеч≥.
÷¤ сел¤нська
мадонна з репаними руками й клумаком на плечах аж н≥¤к не вкладаЇтьс¤ в
прокрустове ложе естетики соц≥ал≥стичного реал≥зму, в≥д њњ обв≥треного,
обсмаленого сонцем лику н≥¤ково в≥двертають погл¤д жерц≥ мистецькоњ краси. јле
сама вона Ч Ђгосподин¤ в≥чних земних перетвореньї. ¬она Ч альфа й омега всього
в житт≥ народу. ѓњ образ у поета розростаЇтьс¤ до масштабного образу вс≥Їњ
”крањни, т≥Їњ невгасимоњ зор≥, що колись воскресне над землею. Ќатруджена й
згорьована мати, зневажена д≥тьми, самотн¤ перед лицем усього великого св≥ту,
вона не втрачаЇ в≥ри у благов≥сн≥ зм≥ни п≥д цим сонцем; в≥рить у них ≥ сам
поет. ќбраз зор≥, ¤ка з≥йде з в≥щого туману над землею, прибираЇ в нього максимально
конкретних рис:
из¤кова,
соломТ¤на,
чорна
в≥д мук,Ч
—танеш
ти, ”крањно, т≥Їю зорею.
≤гор ачуровський у вже згадуван≥й п≥сл¤мов≥ до книжки ћиколи
–уденка Ђѕрозр≥нн¤ї писав: Ђћ≥стична постать ћатер≥ (¤ка в його в≥ршах з'¤вл¤лас¤
вже й перед тим, зокрема в поез≥њ Ђ¬ид≥нн¤ї), де злилис¤ об≠рази не лише матер≥
поетовоњ та матер≥ ”крањни (що не раз трапл¤лос¤ в наш≥й поез≥њ), а також
матер≥ «емл≥, помагаЇ л≥ричному героЇв≥ стати на шл¤х про≠зр≥нн¤ї.
«годом Ч п≥сл¤
ш≥стдес¤тих рок≥вЧ у –уденка часто у в≥ршах з'¤вл¤тиметьс¤ образ дороги. ќдин
≥з нихЧ особливо характернийЧнаводить ≤. ачуровський:
Ќа
бит≥й дороз≥ п≥дкова лежить,
¬илизуЇ
хвил¤ н≥м≥ береги.
¬
н≥куди, в н≥куди дорога б≥житьЧ
¬
затоплен≥ морем луги...
Ћюдина, ¤ка знаЇ Ђ≈коном≥чн≥ монологиї й ЂЎл¤х
до хаосуї ћ. –уденка, прочитаЇ в цих р¤дках набагато б≥льше, ан≥ж там
безпосередньо сказано,Ч власне, всю ≥стор≥ю розвитку (¤кщо це можна так
назвати) нашого сусп≥льства. ј ще конкретн≥ше Ч все те сказано в поетичних
формулах його Ђ≤стор≥њї, де змальовуЇтьс¤ порив людей на битву за кращу долю й
справедлив≥сть. ≤ ф≥нал т≥Їњ боротьби: з далекого обозу викрадаЇтьс¤ той, хто
спостер≥гав за бойовиськом, стаЇ на чол≥ переможц≥в. —тинаЇ голови геро¤м, ≥
п≥д його диктовку переписуЇтьс¤ недавн¤ ≥стор≥¤.
¬и й
не пом≥тите сам≥,
як
запануЇ в≥н усюди.
≤
знов застогнете в ¤рм≥,
ўо
назви ≥ншоњ здобуде.
≤ все
повторитьс¤ колись Ч
Ќов≥
боњ, нов≥ поразкиЕ
Ћише
≥сторик, вчений лис,
«аслужить
орден≥в ≥ ласки.
«
под≥й в≥дмивши сльози й кров,
¬≥н
факти вигл¤нцюЇ строго,Ч
Ќеначе
млин оцей молов
риваве
мливо лиш дл¤ нього.
≤стор≥¤, дорога,
час, народЧц≥ образи раз у раз виникають у в≥ршах ћиколи –уденка, в ¤ких ≥де
≥нтенсивне осмисленн¤ всього, що випало на долю ”крањни. ѕоетова душа знову й
знову проходить страдницьким ≥ многотрудним шл¤хом,
¤ким випало пройти нашому народов≥, а водночас ≥з цим осмислюЇтьс¤ ≥ власна
дол¤, вс≥ њњ неймов≥рн≥ перипет≥њ. —увора еп≥ка ≥ л≥ричний щоденник, сюжетний
в≥рш ≥ посланн¤, ≥нвектива, пейзаж ≥ Ђкосмогон≥чнаї медитац≥¤ Ч все це
багатоликий ћикола –уденко, його думка не знаЇ н≥¤ких догм, н≥¤ких цензурних
обмежень, вона безстрашна в своњй щирост≥. “ак може думати й висловлюватис¤,
мабуть, лише та людина, ¤ка справд≥ багато бачила ≥ багато пережила. ¬ це легко
пов≥рити нав≥ть ≥ тод≥, коли б ми не знали б≥ограф≥њ поета.
”се минуле, що
становило, гадалос¤, важлив≥ моменти його житт¤, мовби назавжди в≥дторгнулос¤
в≥д нього ≥ часто згадуЇтьс¤ з ≥рон≥Їю, ¤к, скаж≥мо, в ось цьому в≥рш≥, де
перед погл¤дом авторовоњ пам'¤т≥ постала л≥тературна ≥ колол≥тературна
реальн≥сть, у ¤к≥й в≥н теж був колись Ђпрописанийї:
ћоњ
колеги кињвськ≥ поети
¬
Ђ≈нењї ниньки оковиту п'ють.
ј
вдома њм засмажують котлети
≤ на
похм≥лл¤ каву подають.
÷е
так далеко Ч
Ѕоже,
¤к далеко!
ј
завтра стане дал≥ й погот≥в...
Ќемовби
¤ отой старий лелека,
ўо до
гн≥зда свого не долет≥в.
ƒо ≥рон≥њ
впл≥таЇтьс¤ журба за зруйнованим родинним гн≥здом, за тихими радощами
звичайного житт¤, в≥д ¤когоЧв≥н це розум≥Ї дуже добреЧназавжди в≥д≥рвала дол¤:
¬
гн≥зд≥ моЇму ≥нший розкошуЇ,
Ќа
стар≥сть заживаючи снаги.
…ого
вродлива горлиц¤ в≥ншуЇЧ
”се
дл¤ нього: води ≥ луги.
јле журба не
народжуЇ ка¤тт¤ чи шкодуванн¤ за тим, що все так обернулос¤. “ак, ф≥зичн≥ й
душевн≥ муки нестерпн≥, важко з≥братис¤ з силами, щоб њх витерп≥ти, не зайти у
в≥дчай, однак поет твердо переконаний у праведност≥ обраного шл¤ху. ≤ саме це
допо≠магаЇ йому нести св≥й важкий зек≥вськнй хрест.
ј ¤Чнемов
п≥дв≥шений на диб≥:
¬
щоденних муках просв≥тку нема.
“а
знаю: мукам тим скажу спасиб≥,
Ѕо
дол¤ њх не видаЇ дарма.
” своЇр≥дному
л≥ричному щоденнику ћиколи –уденка багато таких вражаючих особистих стор≥нок
(один його поетичний цикл так ≥ називаЇтьс¤: Ђ≤з щоденникаї). ™ в нього оц¤
р≥дк≥сна людська риса Ч н≥ з чим не критис¤ в≥д ≥нших. ”се, що д≥Їтьс¤ з ним,Ч
у його в≥ршах; воно Ч справд≥ на виднот≥. —уворою поез≥Їю стаЇ в нього й
похмура фактограф≥¤ тюремних будн≥в. « бол≥сним здриганн¤м душ≥ вдивл¤Їтьс¤
поет у все те, що коњтьс¤ тут з людською природою, жад≥бно шукаЇ (≥ знаходить)
св≥дченн¤ того, що таб≥рний контингент Ч це не всуц≥ль пропащ≥ ≥стоти, що тут
плавають пом≥ж хвиль злоби остр≥вц≥ доброти й н≥жност≥, ¤к≥ можуть за
спри¤тливих обставин в≥дродити в зеках людськ≥
почутт¤. «рештою, тут не можна оц≥нювати людей т≥льки за шкалою чеснот,
прийн¤тих там, за колючим дротом концтабору, н≥бито на вол≥, де так багато
продиктовано оф≥ц≥озом й ≥деолог≥чними приписами. ¬ тюрм≥ все сплелос¤ в
хаотичний клубок, тут часто владарюють абсурд ≥ парадокс. ¬ одному з в≥рш≥в
поет розпов≥даЇ: Ђѕл≥ч-о-пл≥ч з колишн≥м пол≥цаЇм, ўо наше в≥йсько зрадив у
бою. „астенько в≥н мене частуЇ чаЇм Ч ≤ дивно: ¤ не в≥дмовл¤юсь Ч ѕ'юї. ≤
ѕол≥цайЧколишн≥й
кат ≥ вбивц¤Чтут, ви¤вл¤Їтьс¤ в пошан≥, чек≥сти нав≥ть обдаровують його чаЇм (а
це чи не найб≥льш≥ ласощ≥ в зон≥, Ђтаб≥рний конь¤кї), в≥нЧщось под≥бне до
тутешнього патриц≥ату. ћ≥ж героЇм ≥ пол≥цаЇм Ї два плани взаЇмин. ѕер≠ший:
ѕо-таб≥рному
в≥н, звичайно, сука,
“а ¤
його за барки не в≥зьму.
ќкопного
поета-пол≥трука
ѕ≥д
пильний нагл¤д в≥ддано йому.
≥
другий:
«а
скл¤нкою не так похмуро й т≥сно.
„ањнки
ворухнулис¤ внизу...
—п≥ваЇ
пол≥цай полтавську п≥сню,
ј ¤
ковтаю кињвську сльозу.
ќсь так усе тут
переплелос¤. Ћог≥ка, наприклад, час≥в в≥йни з фашизмом, переможних дн≥в чи й
нав≥ть та, ¤ку культивують при вихованн≥ п≥дростаючого покол≥нн¤ в школ≥, дл¤
зрозум≥нн¤ такоњ ситуац≥њ н≥чим не допоможе. ¬ табор≥ зовс≥м ≥нша система
ц≥нностей. якщо пол≥цаЇв≥ за його минуле призначено строк, то пол≥труков≥,
≥нвал≥дов≥ в≥йни його минуле геть перекреслено. ѕол≥цай, ¤к бачимо з в≥рша,
ви¤вивс¤ за ко≠лючим дротом ≥ндив≥дом вельми ц≥нним, дов≥ра й ласка до нього
тут набагато б≥льш≥, ан≥ж до колишнього рад¤нського оф≥цера. «рештою, вже таке
сортуванн¤ людей наводить на роздуми про специф≥чн≥ критер≥њ оц≥нок таб≥рного
контингенту. ј коли серед в'¤зн≥в з'¤вл¤Їтьс¤ украњнська п≥сн¤, ¤ка на мить
об'Їднала њх, у в≥рш≥ звучнть б≥ль за пошматований,
понищений, розс≥¤ний ≥стор≥Їю по р≥зн≥ боки ≥дейних барикад народ.
“ема тут, ¤к
мовитьс¤, т≥льки за¤влена. ¬она в≥дчута поетом в абсурдност≥ самоњ ситуац≥њ. ј
повн≥стю та тема розгорнена у в≥ршах ЂћоЇму народов≥ї й Ђјвтохтониї. ¬ першому
автор окидаЇ духовним зором увесь шл¤х народу кр≥зь драматичну й траг≥чну його
≥стор≥ю, каже ≥ про його завоюванн¤, ≥ про до м≥стичного фатальну неласкав≥сть
дол≥:
Ќароде
р≥дний, степова стих≥Ї,
Ѕезхитр≥сна, дов≥рлива душа!
„ому
тебе, св¤того гречкос≥¤,
“ак
часто Ѕожа ласка полиша?
Ќелегко
вжитись у твоњ потреби:
“и
витворив республ≥ку в часи,
оли
вона х≥ба що лиш на неб≥
ћогла
здобути сили та ¤си.
ѕогасла
—≥ч, ¤к вогнище в негоду,
≤ не
воскресла в полум'њ нов≥м.
ѕонад
усе шануючи свободу,
“и
опинивс¤ в рабств≥ в≥ков≥м.
“а Ї в ≥сторичн≥й
дол≥ нашого народу одна важлива законом≥рн≥сть, про ¤ку чомусь н≥коли не
згадують ≥деологи:
...ѕишайс¤
тим, що ти не завойовникЧ
¬
невол≥ ще н≥кого не тримав.
«емл≥
чужоњ не топтавши зроду,
—вою
стер≥г ≥з косами в руках.
ѕишайс¤
цим, м≥й праведний народе,
Ѕо то
найвищий подвиг у в≥ках.
Ќе
той здолав, хто вилив б≥льше кров≥
„и
напустив на душ≥ туману Ч
“во¤
могутн≥сть у твоњй любов≥
ƒо
колоск≥в на р≥дному лану.
÷ей народ
заслуговуЇ набагато кращоњ ≥сторичноњ дол≥. ¬ажливо, щоб в≥н те усв≥домив ≥, ¤к
пише поет в Ђјвтохтонахї, збагнув страшну небезпеку можливого свого зникненн¤ з
лиц¤ земл≥Четн≥чноњ смерт≥. Ђјвтохтониї сприймаютьс¤ ¤к лог≥чне продовженн¤
в≥рша ЂћоЇму народов≥ї:
ќрали
землю, с≥¤ли жита.
–ушали
в б≥й до «м≥Ївого валу.
≤
нива пращур≥вЧземл¤ св¤та.
—то
сотень покол≥нь прогодувала.
“а
ск≥льки ж нас, що схоплен≥ в житах,
≥стками
арматурили бетони
≤
гинули в п≥вн≥чних болотах Ч
«а
те, що автохтони!..
ѕомовчимо.
Ѕо Ї колючий др≥т.
™ те
болото, про котре ≥детьс¤.
≤ Ї
вкрањнський споконв≥чний р≥дЧ
Ќевже
ж переведетьс¤?..
Ђјвтохтон≥вї
написано 21 жовтн¤ 1980 року. ј з 27 по «ќ жовтн¤ того ж року створено коротку
поему Ђ÷ар Ѕужї, у ¤к≥й автор даЇ в≥дпов≥дь на те, що необх≥дно, аби народ не
був рабом ≥ не перев≥вс¤ на св≥т≥: ЂЅез держави нам не мати вол≥. Ѕез
державиЧћи нав≥к рабиї. Ќагальна потреба дн¤ ≥ п≥дсумок усього ≥сторичного
бутт¤ народу диктують ц≥ слова. “ак, т≥льки неза≠лежна украњнська держава може
стати торжеством ≥сторичноњ справедливост≥, орган≥чною пол≥тичною й економ≥чною
Ђауроюї ≥снуванн¤ багатостраждального народу. “ут у ћиколи –уденка немаЇ ан≥ найменшого
сумн≥ву.
¬ажливо, що поет у
минулих часах Ч не екскурсовод-попул¤ризатор серед випадкових музейних
експонат≥в, не резонер ≥ ментор. …ого з≥р бачить далеко на дн≥ минулого в≥щий
вогонь ≥стор≥њ, в≥д ¤кого йде на вс≥ часи потужне св≥тло, що ос¤ваЇ ≥ сьогодн≥шн≥й день, даЇ змогу бачити в ньому все в
причинно-насл≥дковому зв'¤зку. “ому л≥о у ћиколи
–уденка Ч не випадкова гост¤, бо без нењ його поез≥њ, здаЇтьс¤ мен≥, зовс≥м не
було б, чи принаймн≥ то вже була б не поез≥¤ –уденка, його слово проте зубож≥ло
б на одну з важливих зм≥стових граней.
—ьогодн≥ ми заново
(нав≥ть т≥, хто знав його) в≥дкриваЇмо дл¤ себе цього письменника. «найомим
незнайомцем повертаЇтьс¤ в≥н до нас. «найомим, бо лишивс¤ в≥рним своњм, обраним
ще наприк≥нц≥ 50-х рок≥в, ≥дейно-художн≥м принципам. Ќезнайомцем, бо так багато
≥ з прози, ≥ з поез≥њ, ≥ з ф≥лософськоњ публ≥цистики –уденка ще чекаЇ на нашого
читача. ¬ л≥тературн≥й пер≥одиц≥ т≥льки з'¤вл¤ютьс¤ його перш≥ Ч п≥сл¤ довгоњ
перерви Ч поетичн≥ доб≥рки. Ђ¬≥тчизнаї вже надрукувала роман Ђќрлова Ѕалкаї (до реч≥, вже давно опубл≥кований у
—Ўј видавництвом Ђ—молоскипї ≥мен≥ ¬асил¤ —имоненка), а роману Ђ‘ормула сонц¤ї, мабуть, н≥коли не прочитаЇмо,
оск≥льки вс≥ його машинописн≥ прим≥рники були вилучен≥ в письменника. «бер≥гс¤
т≥льки невеличкий уривок, нещодавно надрукований у журнал≥ Ђ”крањнаї, з ¤кого
важко судити про вс≥ особливост≥ авторського задуму. .
...…омуЧс≥мдес¤т,
але в це важко пов≥рити, в≥дчуваючи всю гостроту його думки й колосальну
наповнен≥сть слова почутт¤м. …ого сильну натуру не зламали рад¤нськ≥
концтабори.
ќдинадц¤ть рок≥в
тому в≥н писав у холодн≥й ћордов≥њ:
ћоњх
чутт≥в розв≥¤на руњна
ЌагадуЇ
в п≥сках померлу р≥чку.
“а Ї
ще Ѕог...
≤ Ї
ще ”крањна...
ƒл¤
них ¤ збережу у груд¤х св≥чку.
≤ вона, ц¤ св≥чка,
¤скраво св≥тить нам з його слова.