Ћист у минуле
™вген —¬≈–—“ё
≤сторична
хвил¤ винесла нас на висоту, де видно небо.
ƒос≥ ми ходили похиленими ≥ вдивл¤лис¤ в землю, геть спустошеною т≥Їю лихою
≥скрою, що поле спалить ≥ сама щезне.
Ћас≥ люди проте знаходили на тому пол≥ те, що можна обм≥н¤ти на грош≥. “ам був
њх скарб ≥ њхн≥ серц¤. Ѕанкноти маленьк≥, а клопоти велик≥: де њх заховати в≥д
б≥дних ≥ голодних...
“≥ люди безконтрольно ≥ безкарно правили нами 13 рок≥в. як ми це допустили? ÷е
питанн¤ д≥ймаЇ нас, д≥йматиме нащадк≥в...
јле на к≥нець вони залишили дл¤ нащадк≥в свою фотограф≥ю, схожу на ≥люстрац≥ю
до У–ев≥зораФ: зањжджий ѕут≥н сидить в кр≥сл≥, а в
доземному поклон≥ з≥гнут≥й перед ним учма, янукович
≥ ћедведчук. якби не фотограф≥¤, н≥хто б не пов≥рив у
ту правду про раб≥в, що заган¤ли ”крањну в рабство.
јле налет≥ла висока хвил¤ ≥ геть змила картинку, ¤ка геро¤м фотограф≥њ
здавалас¤ дов≥чною. «мила ≥ в≥дкинула в небутт¤.
“епер варто було б виставити в р¤д мудруванн¤, чи це була революц≥¤, чи помаранчовий путч, чи Упомаранчов≥
пацюкиФ, чи заколот.
÷е не була революц≥¤, ¤ка перевертаЇ все з н≥г на голову. јле нав≥ть ту окт¤брську, ¤ку св¤ткували 80 рок≥в п≥д посиленою охороною,
спершу називали УпереворотомФ. ÷е не була революц≥¤, ¤ка Утрощить, ламаЇ, з
земл≥ вириваЇФ Ц ≥ топить в кров≥.
Ќ≥, це було щось б≥льше Ц то було повстанн¤ духу ≥ в≥дродженн¤ нац≥онального духу.
≤ поверненн¤ назад немаЇ, бо вс¤ молода ”крањна вийшла з рабства ≥ засп≥вала:
свободу не спинити!
Ѕосcам ≥ њх слугам, в≥дкинутим у минуле, ще снитьс¤,
що то тимчасовий путч, що все повернетьс¤ назад ≥ њх запрос¤ть за ст≥л, ≥
головувати знов буде жовтий кн¤зь ≥ Убатько вс¤коњ лж≥Ф...
¬они ж так переконали себе, що новоњ гайдамаччини не буде, що п≥сл¤ 1933
”крањна Узм≥нила св≥й генетичний кодФ, що за роки Удержавотворенн¤Ф молодь
повт≥кала за кордон, а решта оплутана с≥т¤ми нового рабства, ≥ поневолений
розум питиме гидь з њхн≥х телеканал≥в...
јж тут м≥ж 1-м ≥ 2-м туром вибор≥в сталос¤ таке, що учма поњхав допов≥дати ѕут≥ну: це вже не та ”крањна! ј засватаний на учму є3
герой анекдот≥в ≥ дос≥ певен, що мова пол≥тики Ц це мова безсоромноњ брехн≥...
≤ його теж можна зрозум≥ти: в≥н такий самий, ¤к був завжди...
ўо ж сталос¤ наприк≥нц≥ 2004 року, коли на тому самому пол≥тичному кону ус≥
гр≥зн≥ ≥ облудн≥ жести стали см≥шними?
ћи знаЇмо, що сталос¤ щось велике, б≥льше за революц≥ю.
ћи в≥дчуваЇмо, що ћайдан за пару тижн≥в зм≥нив людей. јле поки що розум≥Їмо, що
були св≥дками ¤коњсь ос¤йноњ, засв≥ченоњ на ц≥лий св≥т меж≥ м≥ж минулим, ¤ке
природною смертю вмирало на наших очах, ≥ майбутн≥м, дл¤ ¤кого серц¤ людей
стали в≥дкритими...
‘еномен по¤ви м≥льйон≥в людей на майданах ”крањни був чимось ¤вним, але за ним
сто¤ло таЇмне.
√лухуват≥ ≥ п≥дслупуват≥ поводир≥ сл≥пих казали, що
це був натовп, вулиц¤ ≥ Упомаранчов≥ пацюкиФ. ўо
нав≥ть г≥рше за козл≥в, котр≥ будуть поставлен≥ по л≥ву сторону...
јле то був народ, обТЇднаний духом любови ≥ сол≥дарности. Ќарод, ¤кого вони н≥коли не брали до уваги,
х≥ба що ¤к обТЇкт ман≥пул¤ц≥й ≥ використанн¤.
«даЇтьс¤ Їдиний раз той народ в≥дчув теплий в≥тер висот. “ри роки тому, коли
ѕапа –имський ≤ван ѕавло ≤≤ заговорив до нього украњнською мовою ≥ сказав
про нього так≥ прониклив≥ слова нагадуванн¤, ¤ких н≥коли не казали сл≥п≥
поводир≥ ≥ ¤ких жовта преса не ум≥ла нав≥ть повторити. —лова бо були автентичн≥
Ц поза пол≥тикою ≥ дипломат≥Їю. „ому вони не були почут≥ ≥ п≥дхоплен≥? „ому вони
застигли в публ≥кац≥¤х ≥ покрилис¤ пилюкою новин? ћоже, вони запали в грунт дл¤ визр≥ванн¤?
¬ атмосфер≥ часу залишилос¤ т≥льки здивуванн¤ ≥ зачаруванн¤.
≤ ось в листопад≥ 2004 цей народ засв≥тивс¤ таким духом свободи ≥ любови, що можна було б йому протиставити всю п≥рам≥ду
влади ≥ назвати ту п≥рам≥ду Ц УнатовпФ ≥ УбидлоФ. ≤ в≥тати см≥хом тих, хто
вт≥каЇ з т≥Їњ п≥рам≥ди на ћайдан.
ѕогашен≥ люди гадають, що все мине ≥ все стане на стар≥ м≥сц¤. ≤ тут варто
нагадати, що час св≥титьс¤ особистост¤ми. „и хтось бачив з б≥ло-синьою стр≥чкою
особист≥сть, ¤ка св≥титьс¤?
јле коли вам важко розглед≥ти особист≥сть п≥д помаранчовою
стр≥чкою, то на ту сл≥поту нема ради ≥ нема л≥ку... ƒавно пом≥чено: т≥, що
говор¤ть неправду ≥ залишають зло, вони поз≥рно
активн≥, але у них вже нема духу житт¤. —лова лж≥
с≥ють облуду, але вони мертв≥, хоча ще здатн≥ хапати живих. « гар¤чков≥стю вони
посп≥шають засв≥титис¤ на телеканалах ≥ видихнути останн≥й чад. Ѕ≥да т≥льки, що
багатьох отруњли, ≥ вони вже готов≥ вт¤гувати той чад, поки зникнуть безсл≥дно.
УЕ≤ ќ„»—“» Ќј— ¬≤ƒ ”—я ќѓ — ¬≈–Ќ»Ф
ћирослав
ћј–»Ќќ¬»„
÷≥
р¤дки пишутьс¤ у т≥ дн≥, коли незламний ћайдан сторожко вич≥куЇ, а стара влада
- ≥ та, що забарикадована у своњх бункерах, ≥ та, що граЇ ролю
"новоњ та опозиц≥йноњ", - шукаЇ р¤т≥вних шпарок у законодавств≥
та вправл¤Їтьс¤ у несусв≥тенн≥й брехн≥. ѕравильно
хтось зауважив, що цю запеклу битву м≥ж старою ≥ майбутньою владою можна
пор≥вн¤ти х≥ба що з битвою п≥д —тал≥нградом: б≥й ≥де за кожен пагорб, за кожен
поворот вулиц≥, за кожен будинок. ” ц≥й ситуац≥њ можна бути певним лише в
одному: переможним дл¤ нас буде б≥й останн≥й. ј ск≥льки ще треба пережити криз
≥ тимчасових поразок до того останнього бою Ц в≥домо лише одному Ѕогов≥.
„ому такою важкою й натужною Ї ц¤ боротьба? ¬ ”крањн≥ вс≥ розум≥ють:
≥детьс¤ не лише про змаганн¤ м≥ж ёщенком ≥ януковичем.
ѕомаранчова революц≥¤ зачепила глибинн≥ пол≥тичн≥
суперечност≥, що њх ми й повинн≥ осмислити. ≤снуЇ щонайменше три р≥вн≥, на ¤ких
точитьс¤ згадана боротьба.
ѕо-перше, це внутр≥шньоукрањнський
р≥вень: п≥дходить до к≥нц¤ епоха абсолютного дом≥нуванн¤ промислового cходу ”крањни. ≈п≥центр украњнського державотворенн¤
невпинно зм≥щуЇтьс¤ з одв≥чноњ Укузн≥Ф советських
управл≥нц≥в Ц ƒн≥пропетровська Ц та з його найближчого конкурента-однодумц¤ Ц
ƒонецька Ц до природного дл¤ ”крањни центру прит¤ганн¤ Ц ињва.
¬ цьому протисто¤нн≥ нова кињвська ел≥та (не плутати з ол≥гархами типу —урк≥са!) обТЇктивно в≥дображаЇ ≥нтереси ≥ заходу, ≥
центру, ≥ п≥вноч≥ ”крањни.
ѕо-друге, можна вид≥лити ≥нший р≥вень анал≥зи, ¤кий охоплюЇ усю
сх≥дну —ловТ¤нщину. «добутт¤ ”крањною державноњ незалежности
було першим дзв≥ночком, ¤кий засигнал≥зував початок
к≥нц¤ абсолютноњ гегемон≥њ –ос≥њ. ѕроте 13 рок≥в ”крањна ≥нерц≥йно брала соб≥
–ос≥ю за вз≥рець, внутр≥шньо визнаючи свою власну вторинн≥сть. ’то зна, ск≥льки тривало б оте мавпуванн¤ –ос≥њ, ¤кби не
самодержавницьк≥ д≥њ ѕут≥на, ¤кий втомивс¤ оч≥кувати,
коли ж нарешт≥ достигле украњнське ¤блуко впаде в дбайливо п≥дставлений
рос≥йський кошик, ≥ вз¤вс¤ потрусити ¤блуню сам. ѕомаранчовий
листопадовий УзривФ Ц це перша за¤вка ”крањни на спроможн≥сть думати й д≥¤ти
самост≥йно, не огл¤даючись на ремль. ÷е другий сигнал про те, що геопол≥тичн≥
терези невпинно схил¤ютьс¤ в б≥к ињва, позбавл¤ючи
“рет≥й –им його колишньоњ пол≥тичноњ й рел≥г≥йноњ монопол≥њ. рок за кроком
еп≥центр словТ¤нськоњ ≥стор≥њ починаЇ переноситись туди, зв≥дки вона й
починалас¤, тобто з ћоскви до Уматер≥ город≥в руськихФ. —аме про п≥днесенн¤
рол≥ ињва вражено говор¤ть сьогодн≥ у ћоскв≥ й
ћ≥нську. —или ще не р≥вн≥, ≥ сх≥днословТ¤нське перемагн≥ченн¤
зазнaЇ ще чимало криз ≥ в≥дступ≥в. ќднак вектор
майбутн≥х процес≥в уже увиразнивс¤, ≥ п≥дтвердженн¤ справедливости
цього висновку можна знайти в одн≥й очевидн≥й законом≥рност≥: на боц≥ ињва Ц сила правди й любови,
тод≥ ¤к ≥нструменти ћоскви Ц це ≥мперське мисленн¤, груба сила, п≥дкуп та
облуда. ÷≥ засоби все ще д≥йов≥, проте њхн¤ леі≥тимн≥сть
у св≥т≥ невпинно падаЇ. ќтож ѕут≥н шукаЇ велич –ос≥њ
там, де вона вже не лежить.
ѕо-третЇ, ѕомаранчова революц≥¤
спричинила певну турбулентн≥сть ≥ на геопол≥тичному р≥вн≥. ”крањна п≥дважуЇ той
новий розпод≥л сфер впливу, що його зах≥дн≥ й рос≥йськ≥ ел≥ти т≥льки-но з таким
трудом встановили, зал≥ковуючи рани оксамитових революц≥й 1989-го. Ќа цьому
р≥вн≥ стратег≥чного мисленн¤ кер≥вн≥ ел≥ти дбають не про верховенство права й
не про права людини, а передус≥м про геопол≥тичну стаб≥льн≥сть. ”крањна
п≥дважуЇ цю стаб≥льн≥сть, змушуючи зах≥дн≥ ур¤ди принаймн≥ формально обстоювати
задекл¤рован≥ демократичн≥ принципи, ¤к≥ в черговий
раз з≥штовхують њх ≥з –ос≥Їю. “ут пануЇ прагненн¤ зберегти рештки колишнього
статусу кво, а не зазирати в майбутнЇ, в ¤кому
прогл¤даютьс¤ радикально ≥нш≥ геопол≥тичн≥ баланси. “ому дл¤ тих прагматичних
ел≥т ”крањна Ї лише trouble-maker Ц порушницею спокою, в≥д ¤коњ можна оч≥кувати
лише чергового головного болю. ¬ ”крањн≥ не бачать шансу, ¤кий дозволив би
знайти нов≥ розвТ¤зки задавнених геопол≥тичних тупик≥в. “ому нас сьогодн≥
однозначно п≥дтримують зах≥дн≥ народи, але не зах≥дн≥ пан≥вн≥ ел≥ти.
ќтже, над тими живими паростками свободи, ¤к≥ п≥д≥ймаютьс¤ сьогодн≥ в ”крањн≥,
нависають три пласти скамТ¤н≥лого асфальту. ≤ наше завданн¤ не в т≥м, щоб
пробити в них одну невеличку д≥рку, а щоб п≥дн¤ти ≥ в≥дкинути вс≥ три пласти.
÷е велетенське завданн¤, ¤ке не так легко зд≥йснити, а головне Ц ¤кого ми не
зможемо уникнути. Ѕо неможливо вир≥шити лише маленьке завданн¤ Ц привести до
влади ¬≥ктора ёщенка, Ц залишаючи на пот≥м вир≥шенн¤ ус≥х ≥нших завдань. ѓх ус≥
треба вир≥шувати одночасно.
ƒос≥ ми говорили лише про видим≥ пласти протисто¤нн¤. ≤ ¤кщо дивитис¤ лише на
них, то ми правильно формулюЇмо висновок, що наша над≥¤ сьогодн≥ не на «ах≥д ≥
не на –ос≥ю, а лише на нас самих. ѕроте вс≥ ми маЇмо в≥дчутт¤, що в цей
доленосний час в≥дбуваЇтьс¤ ще й невидима битва Ц битва м≥ж добром ≥ злом. ÷е
справжн≥й јрмаіеддон, ¤кий точитьс¤ десь там у
√осподн≥х висотах. ≤ ¤кщо ми своњм духовним зором подивимос¤ вгору, то побачимо
небесне воњнство, ¤ке готове нам допомогти. ÷е воњнство дбаЇ не про
геопол≥тичну стаб≥льн≥сть ≥ земн≥ статуси кво, а лише
про правду ≥ справедлив≥сть. “ому воно готове нам допомогти, ≥ в цьому сенс≥
наша над≥¤ лише на власн≥ сили була б неправильною. ћи повинн≥ покликати њх на
допомогу, ≥ Їдиний зас≥б залучити њх на св≥й б≥к Ц це молитва.
÷ими дн¤ми ≤нтернет нагадав нам: в≥д тривалоњ совЇтськоњ
окупац≥њ јвстр≥ю вр¤тувала загальнонац≥ональна молитва. Ќизка украњнських
÷ерков уже зверталас¤ до своњх в≥рних з проханн¤м приЇднатис¤ до
загальнонац≥ональноњ молитви в один день ≥ в один час. ѕроте ”крањна Ц це велика
крањна, ≥, попри допомогу де¤ких засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, цей заклик не
д≥йшов до ум≥в ≥ сердець усього народу. я в≥рю, що така загальна молитва
украњнського народу ще попереду, оск≥льки важливо не просто зам≥нити ур¤д Ц
ус≥м нам важливо зм≥нити самих себе. ¬ражаючим прикладом такого преображенн¤ став ћайдан, Ївангельська атмосфера ¤кого
заворожила увесь св≥т. “ам пульсували дух ≥ плоть христи¤нства, його
Ївангельська субстанц≥¤. Ќа ћайдан≥ не лише двоЇ чи троЇ, а сотн≥ тис¤ч
з≥бралис¤ в ≥мТ¤ ѕравди, —праведливости та Ћюбови, а христи¤нин знаЇ, що вс≥ ц≥ визначенн¤ Ї просто
≥ншими ≥менами Ѕога. ќтож, у серц≥ кожного з нас маЇ тепер постати св≥й помаранчовий ћайдан ¤к центр нашоњ особистоњ непокори тому
драконов≥, що сидить у нас. ќбидва ћайдани Ц ≥ той великий кињвський, ≥ малий
особистий Ц втримаютьс¤ й переможуть лише тод≥, ¤кщо ми покличемо соб≥ на
допомогу “ого, ’то вс≥х очищаЇ в≥д скверни, а саме: —в¤того ƒуха. Ѕез …ого
допомоги наш≥ списи будуть крихкими, а наш≥ захисн≥ щити Ц вразливими.
†
”крањнськ≥ перспективи майбутнього
†ѕавло яћ„”
XXI
стол≥тт¤, вже лиш розпочавшись, стало стол≥тт¤м радикальних, але не
революц≥йних за формою зм≥н. ¬оно демонструЇ безпрецедентну тенденц≥ю до
мирного (п≥сл¤ кривавого тла XX в≥ку) вир≥шенн¤ нав≥ть тих проблем, ¤к≥ не
вдавалось вир≥шити в ≈вроп≥ й св≥т≥ впродовж довгих
стол≥ть. ћожна твердити, що з ≥стор≥ософського погл¤ду XXI стол≥тт¤ розпочалось
у 1991 роц≥, коли всупереч досв≥ду боротьби народ≥в за власну незалежн≥сть одна
з найб≥льших крањн ≈вропи Ц ”крањна, шл¤хом не
збройноњ боротьби, а ви¤вленн¤м всенародноњ громад¤нськоњ позиц≥њ завершила
тривалий пер≥од бездержавного колон≥¤л≥зованого
≥снуванн¤ народу з к≥лькатис¤чол≥тньою ≥стор≥Їю.
‘еномен по¤ви ”крањни ¤к незалежноњ держави засв≥дчив, що громад¤нське
сусп≥льство, нав≥ть у колон≥¤л≥зованому тотал≥тарними
≥деолог≥¤ми стан≥ здатно не лише не зникнути, але й
швидко реаіувати на виклики часу, здатно
нав≥ть у постгеноцидному й етноцидному
становищ≥ до самореіул¤ц≥њ, а в≥дтак Ц спроможне
породжувати нов≥ перспективн≥ ≥дейн≥ системи, ¤к≥ були не затребуваними у колон≥¤льному й тотал≥тарному станах, але будуть
перспективними у стол≥тт≥, що прагне п≥сл¤ т¤жких урок≥в соц≥¤льних
утоп≥й розквитатись ≥з недавн≥м минулим.
”крањнська думка н≥коли не подавала св≥тов≥ приклад≥в розвитку ≥дей, що
перебували б поза ф≥лософ≥Їю, заснованою на принципах христи¤нськоњ морал≥, що
тим чи ≥ншим способом утверджували б пануванн¤ маммони
над ƒухом, рац≥онального начала над в≥рою в Ѕога, жорстокости
п≥д знаменом ≥деал≥в над любов'ю до ближнього. ¬с≥ ц≥ ≥дењ зароджувались десь
поза украњнською громадою, а вже потому, насильницьким шл¤хом, утверджувались в
”крањн≥.
” добу постпросв≥тництва це породило м≥т ледве не про нездатн≥сть украњнськоњ думки до іенеруванн¤ перспективних ≥деолог≥чних систем, про
здатн≥сть лише до њхнього засвоюванн¤. Ќасправд≥ ж украњнська ≥де¤ просто
св≥домо в≥дсторонювались в≥д насильницьких св≥тогл¤дних систем, шукала не матер≥¤льних минущих ц≥нностей, а √орнього
√раду або утверджувала ф≥лософ≥ю серц¤. Ќесуголосн≥сть
такому ≥дейному минулому, ¤ке мали у ’≤’-’’ ст. ≈вропа
й св≥т, загалом вже сама по соб≥ породжуЇ затребуван≥сть украњнського
ф≥лософського ≥нвар≥¤нту не лише дл¤ нашоњ крањни,
але й дл¤ св≥ту, що усв≥домив безперспективн≥сть матер≥¤л≥стичних
утоп≥й.
√овор¤чи про украњнську ф≥лософ≥ю та неспод≥вано дл¤ багатьох новопостале й
триваюче нин≥ сусп≥льство з громад¤нською позиц≥Їю, ми повинн≥ пам'¤тати, що в
його основ≥ завжди перебувала громада ¤к особлива форма духовно-≥нтелектуального
Їднанн¤ людей. √ромада була здатна моб≥л≥зуватись ≥ захищати у добу Ѕароко
православ'¤ в≥д ≥нокультурних заз≥хань, право на
соборну ”крањну п≥д час визвольних змагань в добу ”Ќ–, право на незалежн≥сть у
1991 роц≥ ≥ право обирати соб≥ керманича завжди в≥д козацько-гетьманськоњ доби
до сьогоденн¤. ¬ласне, такий досв≥д громадського правл≥нн¤ був зумовлений духом
трип≥льськоњ трансценденц≥њ, трансформованим у добу
Ѕароко у сучасний стан, ≥ за ¤ким ƒух диктуЇ вс≥ матер≥¤льн≥
потреби. —аме це дозволило украњнськ≥й громад≥ зберегтись у тривалих
випробуванн¤х бездержавности. —ам досв≥д такого
збереженн¤ вже Ї феноменальним. —аме цим ≥ по¤снюЇтьс¤ те, що впродовж багатьох
стол≥ть украњнц≥ н≥коли не розв'¤зували жодного експанс≥он≥стського збройного конфл≥кту,
демонструючи цим справжню в≥ддан≥сть христи¤нськ≥й морал≥ ¤к нар≥жн≥й основ≥
громадськоњ й громад¤нськоњ ≥деолог≥чноњ системи. У“ихе ЅарокоФ поширювало своњ
впливи не зброЇю, а книгою, молитвою, думкою, даротворенн¤м.
якою ж маЇ бути украњнська нова перспектива, що ув≥бравши в себе досв≥д
духовноњ ≥стор≥њ нац≥њ минулого, все ж неодм≥нно повинна в≥дмовитись в≥д штучно
нав'¤зуваних украњнськ≥й громад≥ чужих стереотип≥в
мисленн¤ й бутт¤? Ќасамперед в≥д ≥деологеми про несамост≥йн≥сть духовно-нац≥онального
розвитку. ќп≥р, що нал≥чуЇ вже багато стол≥ть, сл≥д актуал≥зувати у
концептуальних прац¤х. ”крањнська нац≥онально-зор≥Їнтована ≥де¤ повинна
орган≥чно продовжувати ¤к основн≥ духовн≥ засади минулого (впливов≥сть громади
та њњ пр≥оритетн≥сть у формуванн≥ вектор≥в руху держави, христи¤нську основу державности, що ЇднаЇтьс¤ з трип≥льсько-хл≥боробськими
цив≥л≥зац≥йними соц≥¤льно-побутовими установками на
формуванн¤ або в≥дродженн¤ особливого, ¤к його називав ѕ. ул≥ш,
"хут≥рського" типу ф≥лософ≥њ господарюванн¤, що передбачаЇ виразну ≥ндив≥дуал≥зован≥сть людини та збереженн¤ њњ родоводу ¤к
особливоњ значущоњ одиниц≥ громади й сусп≥льства загалом), так ≥ формувати
ц≥лий комплекс нових ≥дейних чинник≥в, здатних запоб≥гти руйн≥вним небезпекам
дл¤ ”крањни й св≥ту. ”крањна маЇ стати (а точн≥ше Ч в≥дтворити у нових умовах
минулий статус) особливою духовно-нац≥ональною одиницею св≥товоњ цив≥л≥зац≥њ,
¤ка буде неп≥двладною поширенню ≥дей тотального знеособленн¤, масоф≥кац≥њ людського ≥ндив≥дууму (а в≥дтак - позбавленн¤
його дарованоњ Ѕогом ун≥кальности), знец≥ненн¤
христи¤нських засад сусп≥льноњ св≥домости.
÷ив≥л≥зац≥йний контекст ”крањни, ¤ка стол≥тт¤ми перебувала на меж≥ потужних
дискурс≥в у часовому й просторовому розум≥нн≥ й добре знаЇ, ¤к боротись за
власну мову, церкву, культуру, за право бути собою без допомоги аіресивно-експанс≥он≥стськоњ ≥деолог≥њ, а лише ƒухом ≥
словом, наближаЇ нашу украњнську цив≥л≥зац≥йну одиницю не лише до ранньохристи¤нськоњ гнаноњ церкви, але й даЇ перспективу у
посттотал≥тарному цив≥л≥зац≥йному контекст≥ саме такому вар≥¤нтов≥
майбутньоњ св≥товоњ ≥дейноњ системи. ”крањна в такому контекст≥ постаЇ ¤к
особливий концентрант альтернативного щодо масоф≥кац≥њ духовного досв≥ду, коли сила влади Ї моральною
не тому, що це сила, а тому, що ц¤ влада базуЇтьс¤ на акс≥омах христи¤нського
св≥тов≥дчуванн¤, Ї пор¤дною й моральною не декл¤ративно,
а в≥д джерел громадського (а влада в украњнському вар≥¤нт≥
ще з доби Ѕароко - це лише над≥лена особливими повноваженн¤ми частина громади
христи¤н) св≥тогл¤ду.
≤ншою цив≥л≥зац≥йною основою майбутньоњ ”крањни маЇ стати ≥де¤ новоњ свободи,
¤ка в≥дтепер базуватиметьс¤ не на утоп≥чно-≥люзорному матер≥¤льному
зв≥льненн≥ плот≥ в≥д ƒуха (¤к це пропаіувалось
останн≥ три стол≥тт¤ в ≈вроп≥), а навпаки - на
зв≥льненн¤ плот≥ в≥д гр≥ха за допомогою в≥рности
ƒуху. ѕро те, що такий тип св≥тоосмисленн¤ Ї не
продуктом у¤ви, а маЇ реальне п≥дірунт¤ в украњнськ≥й громад≥, св≥дчить ≥
феномен в≥дродженн¤ украњнськоњ церкви п≥сл¤ довгих дес¤тил≥ть масованоњ
атењзац≥њ сусп≥льства. ”крањна ¤к одиниц¤ ≥нтелектуального простору здатна
показати, що так≥ ≥дењ новоњ христи¤нськоњ свободи можуть, екстраполювавшись у
науку, пол≥тику, б≥знес, мистецтво й нав≥ть масову культуру, кардинально
зм≥нити вектори њхнього руху, усунути стереотипи тотал≥тарного й масоф≥кованого типу з громадськоњ св≥домости.
ћоральн≥, христи¤нськ≥ засади украњнських перспектив майбутнього повинн≥
позначитись ≥ на сфер≥ матер≥¤льного ≥снуванн¤ особи
й громади. ¬≥дом≥ риси украњнц≥в працелюбн≥сть, прагненн¤ до достатку завжди
поЇднувались у нац≥ональн≥й св≥домост≥ з оп≥куванн¤м убогих. √ромада
сприймалась ¤к Їдина с≥м'¤, де достаток Ї категор≥Їю передус≥м моральною,
способом турботи про ближн≥х. ”крањнська св≥дом≥сть н≥коли не прагнула достатку
¤к самоц≥л≥, а отже нова ”крањна може ¤вити св≥тов≥ тип особливого Їднанн¤
христи¤нських засад з турботою про добробут знедолених, що не суперечить, а
доповнюЇ основн≥ канони апостольськоњ ÷еркви. ¬≥д час≥в ≤вана ћазепи та ѕетра
ћогили матер≥¤льне сприймалось у нас ¤к зас≥б
формуванн¤ духовного, а отже, украњнц≥ можуть показати приклад того, ¤к не
абсолютизуючи крайнощ≥, можна поЇднати здавалос¤ б непоЇднуван≥ начала.
ћайбутн¤ ”крањна бачитьс¤ також ¤к продовжувач т≥Їњ духовно-захисноњ експанс≥њ
(можливо, тут краще вжити слово - поширенн¤) засад христи¤нськоњ моральности на св≥т. … справд≥, кому ¤к не украњнському
народов≥, ¤кий розпинавс¤ на хрест≥. “ому саме ”крањна, що витримала велик≥
випробуванн¤, спроможна п≥дпор¤дкувати матер≥¤льне,
техн≥чний розвиток моральн≥й мет≥, вр¤тувати в≥д тотального знеособленн¤
людини.
‘≥лософ≥¤ майбутньоњ ”крањни Ц це ф≥лософ≥¤, у ¤к≥й, дещо парадоксально, можуть
поЇднатис¤ консервативно-христи¤нськ≥ громадськ≥ основи з л≥беральною
пол≥тично-сусп≥льною й державною практикою. “акий парадокс Ї поз≥рним, адже
консервативна ор≥Їнтац≥¤ на збереженн¤ духу й практики христи¤нськоњ морал≥
зовс≥м не суперечить л≥беральному ставленню до моральних способ≥в реал≥зац≥њ
≥ндив≥дуальностей, ¤к≥ виступають ¤к неповторн≥ одиниц≥ громадського простору.
¬ державотворч≥й перспектив≥ ”крањна може дати вз≥рець громадськоњ держави у
¤к≥й, ¤к колись у «апорозьк≥й —≥ч≥, вс≥ сили п≥дпор¤дковуватимутьс¤ захистов≥
права на духовну й матер≥¤льно окреслену
самост≥йн≥сть, а громада, у повному Їднанн≥ ≥з л≥беральними засадами сьогодн≥шньоњ
демократ≥њ, буде окреслювати шл¤хи розвитку моральноњ держави. ƒержавотворенн¤
”крањни може також розвиватис¤ ¤к форма ствердженн¤ захищеноњ не лише
традиц≥йними формами засоб≥в захисту держави, але й ƒержави ƒуху, ¤ка у
посттотал≥тарному св≥т≥ маЇ не лише декл¤ративний,
але й пол≥тично-соц≥¤льний сенс.
√еопол≥тична розташован≥сть ”крањни може продиктувати
у майбутньому також дек≥лька перспективних вектор≥в розвитку Їднального
характеру, за умови врахуванн¤ ¤ких ”крањна може в≥д≥гравати значну ролю у формуванн≥ нового св≥ту. “рансдискурсивн≥
контакти культур можуть призвести не до нац≥онального знеособленн¤, а навпаки -
до кращого розум≥нн¤ взаЇмодоповнюваности сх≥дн≥х та зах≥дн≥х культур.
“акий досв≥д ”крањна вперше ¤вила св≥тов≥ задовго до утвердженн¤ в ≈вроп≥ ун≥версал≥стських ≥дей, у форм≥ греко-католицькоњ
церкви. ÷ей чинник загальнохристи¤нського Їднанн¤
може екстраполюватись у нову ф≥лософ≥ю, зг≥дно з ¤кою св≥т не матиме под≥лу на
"центри" й "пров≥нц≥њ", а формуватиме сп≥льну ф≥лософ≥ю
новоњ взаЇмод≥њ р≥зних етноментальних та
духовно-≥нтелектуальних одиниць у св≥товому обширов≥.
”н≥версальн≥сть ”крањни ще в≥д доби “рип≥лл¤ пол¤гаЇ в тому, що вона, внасл≥док
хл≥боробськоњ природи своЇњ культури, здатна акумулювати в соб≥ й синтетичне
перетворювати р≥зн≥, нав≥ть, на перший погл¤д, д≥¤метрально
протилежн≥ спр¤муванн¤ думки й соц≥юму. “ака
ун≥версальн≥сть була не затребуваною в часи пол¤ризованого св≥ту, але тепер
”крањна може ¤вити новий ун≥версал≥стський вид розвитку сусп≥льства. ÷ей вид
може стати до певноњ м≥ри ≥ншим вар≥¤нтом розвитку глобал≥зованого св≥ту, ¤кий застереже глобал≥стськ≥
тенденц≥њ в≥д продовженн¤ матер≥¤л≥стичного
абсолютизованого типу соц≥¤льноњ еволюц≥њ.
”н≥версал≥зм, ¤кий враховуЇ духовн≥ потреби ≥ндив≥дуальности,
громади й на њх основ≥ формуЇ державну ≥деолог≥ю, Ї несп≥вм≥рним
з процесами знец≥ненн¤ цих категор≥й, њхнього розчиненн¤ у абсолютизованому матер≥¤льно-техн≥чному проірес≥.
“акий ун≥версал≥зм ще й тому маЇ шанс на реал≥зац≥ю, що украњнська громада
завжди уникала рац≥онал≥стично ор≥Їнтованого ототожненн¤ минущоњ потреби з
довготривалою або в≥чною перспективою. ¬ цьому, певне, сл≥д шукати й причину неконфл≥ктности украњнського характеру, де минущ≥ емоц≥њ не
можуть затулити перспектив триванн¤ в≥чного. ”н≥версал≥зм передбачаЇ також
зв≥льненн¤ в≥д силового способу вир≥шенн¤ конфл≥кт≥в, що буде особливо
актуальним у майбутньому св≥т≥.
ѕодан≥ тут м≥ркуванн¤, зв≥сно ж, не вичерпують вс≥х вар≥¤нт≥в
перспективи духовно-ф≥лософського, а в≥дтак Ц ≥ соц≥¤льно-пол≥тичного
майбутнього ”крањни в св≥т≥, але вони окреслюють принаймн≥ основн≥ спр¤муванн¤
тих нових вектор≥в розвитку, ¤к≥ ”крањна здатна реал≥зувати у в≥льних
обставинах ≥ запропонувати св≥тов≥ посттотал≥тарного пер≥оду.